Про необхідність встановлення світлофорів із автономним живленням у Кропивницькому йшлося ще на одній з передач «На часі» групи видань «Медіаколо» в листопаді 2023 року. І ось, через рік, у листопаді 2024-го, їх встановили на 16 з 70 перехресть. Як з’ясувалося, комунальному підприємству «Міськсвітло» навіть вдалося зекономити на закупівлі майже 600 тисяч гривень. Відтоді світло в місті відключали не часто, але під час відключень водії оцінили, що їздити стало комфортніше. Проте не тільки це, а й те, що на деяких перехрестях світлофори з безперебійним живленням не працювали, а на деяких їх дуже бракує. Детальніше про це та чи планують у Кропивницькому встановлювати додаткові «автономні» світлофори читайте в тексті або дивіться в програмі «На часі» групи видань «Медіаколо».
Загальна вартість такого обладнання для міста коштувала 1 664 999 гривень попри очікувану вартість 2 200 000 мільйонів гривень. Договір про постачання шаф резервного живлення Міськсвітло уклало із ТОВ “Южспеценергокомплект” 4 вересня. Під час відключень електрики вони дозволять світлофорам працювати автономно до шести годин.
Наразі відключень світла немає, але в листопаді жителі міста змогли оцінити перевагу таких світлофорів та зробити висновки, де ще їх бракує. Ми особисто поспілкувалися з водіями на цю тему та провели опитування в одній із найбільших водійських спільнот у Фейсбуці «За кермом».
Кропивничанка Світлана Листюк каже, що завдяки встановленню світлофору з безперебійним живленням на перехресті вулиць Вокзальної та Габдрахманова ситуація суттєво поліпшилася за відсутності світла.
«Я живу неподалік перехрестя вулиць Вокзальної та Габдрахманова і дуже радію тому, що там встановили такі світлофори. Бо під час відключення світла перейти вулицю або виїхати з вулиці Габдрахманова на Вокзальну було практично нереально. По Вокзальній водії їздять з шаленоюшвидкістю вони не пропускають, як правило, тих, хто намагається виїхати з другорядної дороги на Вокзальну. Регулювальників руху там практично ніколи не було. Іноді доводилося спостерігати велетенські затори від лікарні вздовж усієї вулиці Габдрахманова до Вокзальної. Пасажири навіть інколи виходили з автомобіля в заторі і кілька разів переходити туди-сюди вулицю Вокзальну, щоб дати можливість іншим автівкам виїхати з вулиці Габдрахманова. Тому з автономними світлофорами однозначно стало краще», – каже Світлана.
Теж схвально відгукуються про новації в місті водійка і наша колега Олена Шворак, але додає, що на деяких перехрестях світлофори з безперебійним живленням також необхідні.
«По-перше, хочу сказати що це дуже круто коли можна проїхати містом спокійно навіть під час блекаутів, щоб не вигадувати маршрути виключно з правим поворотом або, щоб не їхати аж на об’їзну, щоб дістатися в інший район міста. Але є ще кілька адрес, де не встановлено такі світлофори. Безумовно, їх може бути більше, я кажу лише про ті перехрестя, на які я звернула увагу, коли їжджу за своїм звичним маршрутом. Наприклад, це перетин вулиць Великої Перспективної та Гоголя. Там їде купа громадського транспорту, це й маршрутки і автобуси. Я навіть коли не проїжджала, а проходила повз кілька разів – бачила затори аж до наступного перехрестя. Ще одна адреса, де варто було б встановити, – це перехрестя вулиць Святослава Хороброго та вулиці Яновського. Звичайно люди, які живуть в інших районах, їздять іншими маршрутами, вкажуть інші місця», – зазначає Олена.
У групі «За кермом», де ми провели опитування, водії пишуть, що на деяких перехрестях, де встановили світлофори з автономним живленням, вони не працювали за відсутності світла. А також називають складні перехрестя, де ще варто було встановити такі пристрої регулювання руху.
Ось перелік пропозицій:
- Перехрестя вулиць Кропивницького та Полтавської;
- Кропивницького – Садової;
- по проспекту Європейському біля авторинку;
- перехрестя вулиць Юрія Оліфіренка та провулкаУчилищного;
- Левитського – Героїв-Земляків;
- Преображенської – Кропивницького;
- Покровської – Кропивницького;
- Героїв України- Незалежності;
- Великої Перспективної – Гоголя;
- Юрія Бутусова – Вокзальної;
- Полтавської – Марії Примаченко.
А також користувачі спільноти просять поставити такі світлофори біля шкіл.
Ми поцікавилася, як справно працюють світлофори з автономним живленням у Кропивницькому, та чи не планують їх встановити більше, враховуючи побажання містян, у керівника комунального підприємства “Міськсвітло» Дмитра Тотка.
Дмитро Тоток підтверджує що дійсно світлофори із безперебійним живленням іноді працювали із перебоями.
«Їх встановили на 15 листопада і десь протягом місяця у нас були блекаути, але ці світлофори працювали майже ідеальною. Потім на кількох світлофорах виникли проблеми з реле напруги. Ще в двох, на перехрестях вулиць Незалежності й Коваленка та Олінського й Вокзальної,вийшли з ладу інвертори. Постачальник нам усе замінив за гарантією безплатно», – розповів Дмитро Анатолійович.
Загалом гарантійний термін обслуговування таких приладів – рік. Надалі їх ремонтуватимуть або спеціалісти «Міськсвітла», або підприємство-постачальник за кошти.
Загалом Дмитро Тоток погоджується про необхідність встановлення світлофорів з автономним живленням біля шкіл, де великий потік дітей, щоб захистити пішоходів.
А в програму стратегічного розвитку Кропивницького до 2030 року внесли питання про закупівлю системи керування світлофорними об’єктами, щоб контролювати ситуацію в онлайн-режимі і вирішувати не за дзвінками громадян і патрульної поліції, а негайно.
Тож у Кропивницькому і надалі планують поліпшувати ситуацію з регулюванням небезпечних перехресть, зокрема, біля навчальних закладів, і автоматизувати контроль за роботою світлофорів. Тепер головне, щоб депутати не чекали з виділенням коштів до чергових блекаутів, щоб «Міськсвітло» обладнало додаткові світлофори з безперебійним живленням принаймні біля шкіл. Не тільки для зручності водіїв, а й для безпеки пішоходів. Тим більше – дітей.
*Ця публікація підготовлена у співпраці з Українською асоціацією медіабізнесу та за підтримки ЮНЕСКО, за фінансування народу Японії. Автори несуть відповідальність за вибір і виклад фактів, що містяться в цій публікації, а також за висловлені думки. які не обов’язково належать ЮНЕСКО та жодним чином не зобов’язують Організацію».