Тема обмеження часу пільгового проїзду для пенсіонерів у Кропивницькому викликала бурхливе обговорення в соцмережах та численні звернення до управління транспорту. Йдеться про запровадження обмеження пільг на проїзд у будні дні з 10:00 до 15:00. Чому міська влада знову пропонує цей крок і які юридичні аспекти виникають у зв’язку з цим, обговорювали в програмі “На часі” групи видань “Медіаколо” за участю начальника управління транспорту Віктора Житника та юристки Євгенії Захарченко.
Причини обмежень
Віктор Житник пояснив, що необхідність обмеження пільг викликана скороченням бюджету міста через зміну розподілу податку на доходи фізичних осіб (ПДФО). У 2024 році держава спрямувала ПДФО військових і працівників силових структур на оборонні потреби, що призвело до зменшення міського бюджету майже на мільярд гривень. Це вплинуло на видатки на транспортну сферу: з 165 млн грн у попередньому році бюджет компенсацій зменшився до 143 млн грн.
Житник також зазначив, що в місті право на безкоштовний проїзд мають близько 100 тисяч людей, включаючи пенсіонерів і представників ще 30 пільгових категорій. З огляду на це, більшість пасажирів громадського транспорту не сплачують за проїзд, що створює збитки для комунального підприємства “Електротранс”.
Ще одна проблема – відсутність водіїв. Власне тому ввесь комунальний громадський транспорт не може виїхати на маршрути – особливо в час пік.
“У нас до війни 36 автобусів виїжджали на маршрути в першу і другу зміни. І 40 тролейбусів виїжджали у дві зміни. Зараз виїжджають 32 тролейбуси й 29 автобусів. Так, ми придбали транспорт дуже великий, здатний перевозити до 180 людей. Немає водіїв. Приходять влаштовуватися на роботу, але коли дізнаються про рівень зарплати, що потрібно ставати на військовий облік – на цьому всі переговори про працевлаштування в КП “Електротранс” закінчуються», – каже Віктор Житник.
Юридичні аспекти пільг
Як пояснив Житник, пільги на проїзд пенсіонерів базуються на постанові Кабінету Міністрів України від 1993 року. Однак, згідно з Бюджетним кодексом, місцеві органи влади мають право (але не обов’язок) виділяти кошти на покриття витрат за пільговий проїзд. “Ми робили це, поки були можливості”, — зазначив посадовець.
Юристка Євгенія Захарченко додала, що рішення про обмеження пільг уже скасовували через суд у 2022 році через порушення процедури обговорення регуляторного акту. Однак нинішня спроба міської влади враховує ці юридичні аспекти, тому процедура дотримана.
Аргументи проти обмежень
Критики обмежень, зокрема голова Громадської ради при Кіровоградській ОВА Анатолій Войний, наголошують, що пенсіонери активно допомагають своїм родинам, волонтерять і відвідують установи, які працюють у звичайний робочий час.
Опоненти влади також вказують на відсутність валідаторів, які могли дали змогу оцінити реальну кількість пільгових перевезень.
Однак запровадження електронного квитка не обов’язково дозволить точно фіксувати кількість пільгових пасажирів. За словами Житника, такі системи вже працюють в інших містах, але стикаються з проблемою відмови пенсіонерів отримувати спеціальні картки.
Висновки та перспективи
Обмеження пільг є вимушеним заходом через фінансові труднощі, каже посадовець, але міська рада готова врахувати результати громадського обговорення. Якщо громада виступить проти, міська влада буде змушена шукати додаткові джерела фінансування або скорочувати кількість транспорту на маршрутах.
“Якщо громада так вирішить, то буде пільговий проїзд із 6 до 23 години. Але видатки “Електротрансу” в першу чергу йтимуть на виплату заробітної плати й сплату податків, бо за несплату передбачені великі штрафні санкції. А також на придбання палива, паливно-мастильних матеріалів, електроенергії, бо транспорт по-іншому не зможе їздити. Та доведеться економити на ремонті. До чого це може призвести – самі розумієте», – каже посадовець.
Водночас, на думку Євгенії Захарченко, держава має визначити чіткі джерела фінансування пільг, щоб уникнути подібних ситуацій у майбутньому.
* Ця публікація підготовлена у співпраці з Українською асоціацією медіабізнесу та за підтримки ЮНЕСКО, за фінансування народу Японії. Автори несуть відповідальність за вибір і виклад фактів, що містяться в цій публікації, а також за висловлені думки. які не обов’язково належать ЮНЕСКО та жодним чином не зобов’язують Організацію».