Пульс Exclusive
Як є

Не знайшли чи не шукали винних у проваллях на дорозі за 200 мільйонів?

Швидко пройдемося по цифрах.

Спочатку в Кропивницькій міськраді взялися ремонтувати дорогу по вулиці Академіка Тамма (на шляху до вул. Героїв України). На це спрямували майже 72 млн грн, з яких 52 мільйони гривень з міського бюджету та 20 мільйонів гривень – з державного.

Бюджет на ремонт дороги безпосередньо по вулиці Героїв України – 114,5 млн грн. З них – майже 75 млн з міського бюджету.

Окремо інша підрядна організація по цій же вулиці проводила санацію каналізаційного колектора. На це з обласного бюджету витратили 72 млн грн.

Власне, аварійна ситуація в трубах і стала причиною утворення кількох провалів, а відтак, на самому початку слід розділяти поняття капремонту дороги і реконструкцію каналізаційного колектора. Ці процеси хоч і пов’язані, втім виконувались/ться різними підрядниками на замовлення різних органів влади.

Після утворення провалля на дорозі по вулиці Героїв України у Кропивницькій міській раді заявили, що винними у зсуві грунту можуть бути підприємці, чиї об’єкти знаходяться поруч.

Директорка Кропивницького ВКГ Валентина Давидчук казала, що (цитата з офіційного сайту міськради): «порив заглушеної каналізаційної труби одного з підприємств, яке інтенсивно використовує воду у своїй діяльності став причиною зсуву грунту з утворенням провалля по вулиці Героїв України, де виконуються капітальні ремонтні роботи на проїжджій частині».

А заступник міського голови Олександр Мосін «доручив юридичному управлінню міської ради вивчити законність під’єднання трубопроводів водовідведення, де трапилася аварія, до каналізаційного колектора».

Примітно, що руйнування нового шару дорожнього покриття не пов’язували з санацією каналізаційного колектора.

Ми поцікавились, чи  вдалось знайти винних, станом на сьогодні, у директорки Кропивницького ВКГ Валентини Давидчук:

«Я не можу нічого сказати, там комісійно приймається рішення. Можливо гендиректор щось скаже Вам».

І на уточнююче питання, чи відомо їй щось про встановлення винних, також відповіла – «ні».

Дослухавшись поради керівниці Кропивницького ВКГ, зателефонували в.о. гендиректора ОКВП «Дніпро-Кіровоград» Миколі Романюку.

Варто зазначити, що ОКВП «Дніпро-Кіровоград» не виступало замовником робіт із реконструкції колектора на 74 млн грн. Цим займався департамент ОВА.

Наводимо фрагмент діалогу з Миколою Романюком:

  • М. Романюк: «Конкретної відповіді, що спричинило просідання (прим. – просідання грунту на дорозі) ще немає».
  • Журналіст «ПУЛЬС»: Але досі доцільно вважати, що винна врізка?
  • М. Романюк: «Розкопали, подивились. Конкретно врізок таких немає.  На одному об’єкті була мийка, але усунули. Але сказати, що там якась врізка… Конкретики поки немає».
  • Журналіст «ПУЛЬС»: «Тобто виходить, що першопричиною була все-таки не чиясь врізка?
  • М. Романюк: «В житті, можливо, щось і було. Ми не знаємо –  це ж в землі воно. Хочемо самі з’ясувати, щоб і далі таке не повторилось».

Зв’язатися телефоном із заступниками Кропивницького міського голови Олександром Вергуном та Олександром Мосіним не вдалося. Щодо останнього, то в прес-службі міської ради порадили звертатись до фахівців з водопостачання. Мовляв, О. Мосін цим питанням не займається.  Хоча саме він доручав перевірити «законність під’єднання трубопроводів водовідведення до каналізаційного колектора».

Проміжне резюме: внаслідок чиїх дій виникла аварійна ситуація на новому асфальтовому покритті за значні бюджетні кошти, попри озвучені попередньо версії посадовців, підтвердити не вдалося. Іншими словами, «слідство» зайшло в глухий кут.

Рішенням сесії в липні минулого року було погоджено документ, яким, зокрема, передбачалося співфінансування обласному бюджету  задля проведення ремонту дороги по вул. Тамма та вул. Героїв України в рамках внесення змін до Програми розвитку ЖКГ.

 Ідеться про 74, 5 млн грн (на Героїв України) та 53,7 млн (на Ак. Тамма).

Цьому не завадив пікет під стінами Кропивницької міськради, учасники якого вимагали спрямувати бюджетні мільйони на армію.

Аргументували пропозицію виділити гроші на дороги досить просто: є кошти Субвенції з держбюджету на визначені напрямки. Ними розпоряджається ОВА. А для того, щоб реалізувати проєкти, необхідне співфінансування з міського бюджету (у випадку Кропивницького).

У переліку об’єктів, які підпадали під Субвенцію з державного бюджету в 2023 році згадуються зазначені вище дві дороги. На одну передбачалось 40 млн (Героїв України), на іншу – 20 млн (Ак. Тамма).

Перелік затверджувався розпорядженням голови Кіровоградської обласної військової адміністрації Андрієм Райковичем.

Останній суміщає посаду голови ОВА зі статусом Кропивницького міського голови, хоч і не головує на сесіях (відбув у відпустку без збереження заробітної плати на період здійснення обов’язків голови Кіровоградської ОВА), розподіливши власним розпорядженням повноваження міського голови на свого заступника та секретаря міськради.

Замовником робіт з капремонту дороги по вул. Героїв України уповноважили бути ДП «Агентство місцевих автомобільних доріг».

Договір підписали з підприємством «Ростдорстрой», яке й розпочало проводити роботи з благоустрою, облаштовувати нове асфальтове покриття – про жодні труби й каналізацію мови не йде.

Займатися каналізаційними колекторами в ОВА визначили іншу фірму. Про це – в блоці нижче.

У жовтні 2023 року (тобто вже після початку укладення асфальту на вулиці Героїв України) департамент капітального будівництва Кіровоградської ОВА підписує договір на 72 683 343 гривень на реконструкцію каналізаційного колектору по проїжджій частині згаданої вулиці.

Договір підряду на неконкурентній основі без використання електронної системи закупівель укладається з ТОВ «Інноваційні санаційні технології».

Тендер пройшов поза увагою кропивницьких журналістів, активістів та навіть робочої групи «Прозорість та підзвітність», назва якої говорить сама за себе. Натомість на закупівлю одразу звернув увагу редактор видання «Наші гроші» Юрій Ніколов, поставивши її в ряд з тендерами з «однозначно корупційними ризиками».

В поясненні Держаудитслужбі департамент капбудівництва ОВА зазначає, що відкриті торги провести не змогли у зв’язку з критичною ситуацією на колекторі.

Тепер трохи хронології.

Попередньо (ще до оголошення тендеру) на замовлення ОКВП «Дніпро-Кіровоград» було проведено обстеження колектора фірмою «Інноваційні санаційні технології», яка в своєму звіті вказувала про зношений аварійний стан об’єкту.

Після цього обласний водоканал направляє лист до начальника військової адміністрації Андрія Райковича, в якому просить вжити заходів щодо реконструкції колектора і зазначає навіть вартість виконання санації (згідно з проектною документацією ТОВ “Інноваційні санаційні технології»).

Відповідно до розпорядження голови Кіровоградської ОВА, замовником робіт визначається департамент капбудівництва.

«Після чергового обстеження колектора, з’ясувалося, що його стан вже на час обстеження є критичним, укладення договору за наслідками проведення процедури “Відкриті торги з особливостями” займе щонайменше 23-25 календарних днів, що може призвести до остаточного руйнування споруди (…)», – пояснювали в департаменті.

Відтак, свої пропозиції у письмовій формі подали  два підприємства з київською пропискою –  «Гідробудсервіс» і «Інноваційні санаційні технології».

Остання, нагадаємо, ще раніше обстежувала колектор.

Їй і віддають підряд.

На фірмі яка, мала проводить реконструкцію зношеного колектора, ще зупинимось наприкінці, адже вона потребує окремої уваги.

За словами експертів з санації і водопостачання, це доволі складний процес, який передбачає чітке дотримання визначених технологій.

До слова, коментуючи провалля на Героїв України в лютому 2023-го року, заступник Кропивницького міського голови Олександр Вергун казав, що ремонт колектора мав відбутися до укладання асфальту, втім терміни поставки комплектуючих змінились через затримку на польському кордоні.

(Олександр Вергун. Скріншот із сюжету CBN)

І, фактично, «призначив» винних:

«Коли приступили до робіт, познаходили несанкціоновані врізки в каналізаційний колектор від установ, підприємств і організацій, які розташовані поблизу. І ще інші «повспливали» не зовсім законні з боку громадян наших і підприємств дії, які призвели до… Коли почали проводити роботи – десь підтікання пішло, десь почали не туди йти каналізаційні стоки і, звісно, воно потягнуло і відбулися зсуви грунту і просіла в певних частинах проїжджа частина».

Це дещо суперечить нинішній позиції керівниці Кропивницького ВКГ і очільника «Дніпро-Кіровоград», які попри недвозначні твердження О. Вергуна, не беруться розписуватися в тому, хто ж насправді винен.

За експертною думкою ПУЛЬС/Exclusive звернувся до технічного консультанта з водопостачання в Програми DOBRE, інженера-координатора проекту з водопостачання в SWECO International AB, експерта з ТЕО в UNDP Ukraine / ПРООН в Україні Сергія Кареліна та експерта з водопостачання й водовідведення, який вже близько 20-ти років  впроваджує технології санації Віктора Самка.

«Мною також реалізуються об’єкти, де використовується така ж технологія, як у підрядника, що реконструює колектор по вулиці Героїв України в Кропивницькому. Кожен колектор індивідуальний. Як правило, потрібно робити тимчасову мережу (відвід стоків), проводити обстеження існуючого стану. На одному з наших об’єктів у Києві, аналогічно вашому колектору, був дуже поганий «свод». Потрібно розуміти, що при реконструкції, буде навантаження грунту на «панчоху», тому слід розраховувати всі навантаження – підбирати по жорсткості й товщині. А перед цим проводити грунтовну аналітику.

Мені зараз складно визначити, чи правильно було підібрано матеріал, тому коментувати не можу. Це треба вивчати.

Якщо верхня частина труби пошкоджена, її слід відновлювати. І тут є кілька варіантів. Можна обшивати листами з метою надання форми матеріалу.

Врізки й підключення тут не при чому. Може мати місце певна халатність при обстеженні стану колектора. Це питання номер один. Питання номер два – це навантаження. Насправді факторів багато могло вплинути.

Якщо навіть верхня частина в корозії, то це ж сталося за десятиріччя, а не за один-два дні. Але воно стояло і тримало. Якщо б грунт сипався перед відключенням, то колектор би зупинився. Стоки пішли б зверху через люки, але цього не було. Це свідчить про те, що верхня частина на той момент якимось чином трималась.

Тут все пов’язано з процесом. Дуже схоже, що були допущені певні помилки на стадії виконання», – розповідає Віктор Самко.

Відносно тези заступника міського голови Олександра Вергуна, що обладнання застрягло на польському кордоні, Віктор Самко вважає – у випадку подібних форс-мажорів має прораховуватись «план Б» – наприклад, транспортування через інші країни, зокрема, Словаччину, Угорщину, Румунію.

«Ми ще в грудні без проблем привезли аналогічний матеріал. Не все так страшно, як кажуть. Можна возити і через інші держави. Так, шлях довший, але результат є», – каже Віктор Самко.

 У Сергія Кареліна ми запитали, чи можливо здійснити несанкціоновані врізки в каналізаційний колектор, як на тому наголошував Олександр Вергун.

«Теоретично це дуже складне питання й практично майже неможливе.

Потрібно розуміти, що вся каналізація проходить через отримання технічного завдання, тобто при будь-якому будівництві дається ТЗ на підключення. Об’єкти, які знаходяться на Героїв України, не могли будуватись без проектної документації. Проектна документація не могла не включати розділ водопостачання й водовідведення. На цей розділ обов’язково вимагається ТЗ організацій, які здійснюють підключення, тобто Водоканалу. Не думаю, що хтось би будувався, не маючи відповідної дозвільної документації. Принаймні, за логікою, ситуація виглядає таким чином.

Якщо висловлюється переконання про несанкціоновані врізки, потрібно конкретизувати, хто, як і коли. Адже незаконна врізка означає, по суті, незаконне будівництво в цілому», – вважає Сергій Карелін.

Експерти також висловили думку, що за логікою, якби в проваллі таки були винні несанкціоновані врізки, то дорога ще на початку ремонту не витримала пересування важкої спеціалізованої техніки. І підкреслили: однозначно судити про причини аварійної ситуації, не знаючи її зсередини, дуже складно.

Беззаперечним залишається лише факт того, що при проведенні санації використовується багаторівнева технологія, котра потребує чіткого контролю виконання.

А втілює складні технології при реконструкції колектора на вулиці Героїв України за 72 мільйони гривень підприємство, яке в терміновому порядку визначив переможцем закупівлі Департамент капбудівництва Кіровоградської ОВА – ТОВ «Інноваційні санаційні технології».

На сайті компанії вказано, що з 2019-го року вона «впроваджує нові технології на український ринок», зареєстрована у місті Києві.

Згідно даних системи Оpendatabot, її статутний капітал складає 13 720 грн. Власниками з однаковими частками (по 6 860 грн відповідно) значаться Харченко Алла Юріївна та Макензі Крістофер Аласдер Ентоні.

Керівник фірми: Іванцюк Іван Іванович. Він має припинений ФОП за спеціалізацією «Нотаріальна та інша юридична діяльність» і до 2018-го року працював директором в компанії, основним видом діяльності якої був «Вантажний залізничний транспорт».

Згідно даних YouControl та Opendatabot, до 2018-го року Харченко Алла Юріївна теж була ФОПом – займалась дизайном.

Макензі Крістофер Аласдер Ентоні прописаний у Лондоні. Є власником ТОВ «Дуже корисна компанія» з видом діяльності «фінансовий лізинг».

Тепер про досвід самої компанії.

ТОВ «Інноваційні санаційні технології», яка взялася реконструювати колектор за понад 70 мільйонів гривень у Кропивницькому, має скромну історію участі в державних закупівлях. І судячи з даних публічних реєстрів, пишеться ця історія розпорядниками бюджетних коштів виключно Кіровоградщини.

А саме: ОКВП «Дніпро-Кіровоград» і Департаментом капбудівництва Кіровоградської ОВА.

Зв’язатись із представниками фірми телефоном не вдалося. Номери, вказані при реєстрації ТОВ та на сайті «Інноваційні санаційні технології», імовірно, не актуальні. Як із компанією зв’язуються потенційні клієнти – загадка. Хіба що їм достатньо кропивницьких.

ПУЛЬС/Exclusive готовий додати й висвітлити позицію/коментар ТОВ «Інноваційні санаційні технології» щодо об’єкту, на якому вони працюють, в разі зацікавленості представників компанії.

Як зазначалося вище, з розпорядниками державних коштів компанія раніше не співпрацювала. А от досвід роботи з приватниками таки має. Серед відомих нам замовників – ПрАТ «Київський картонно-паперовий комбінат», для якого ТОВ «Інноваційні санаційні технології» відновлювали трубопровід.

Начальник відділу капбудівництва підприємства Микола Остапчук відзначив технології, які впроваджує ТОВ «Інноваційні санаційні технології», утім критично відгукнувся про методи їх застосування:

«Сама технологія прогресивна. Але в нашому випадку ця компанія не  підтвердила якість полімерного рукава. Оскільки в цьому мало хто розбирається, вони кажуть, що будуть укладати одне, а купують те, що подешевше. Були моменти, коли потрібно була розширювальна планка, а вони просто мажуть полімером і кажуть, що воно працюватиме. Одним словом, якість бажає кращого».

Разом з тим, начальник відділу капбудівництва «ККПК» зазначає, що компанія-виконавець «має непоганий офіс, людей в офісі, техніку».

«Проблема в тому, що після них доводиться переробляти. Ніби робиться ремонт, але через рік проблема знов вилазить», – каже Микола Остапчук.

І додає, що контракт із підрядником підписали за результатами проведеного тендеру.

«Воно ж як: фінансисти визначили за найбільш прийнятною ціною переможця торгів.

А я вам скажу по-будівельному, що потім я з ними набавився, що просто п****ць».

Тож що стало причиною утворення кількох проваль на вулиці, на ремонт якої виділили й освоюють десятки мільйонів гривень, достеменно не відомо. Очевидними є дві тези:

Перша – версія про несанкціоновані врізки підприємців, озвучена посадовими особами одразу після виникнення резонансної ситуації, досі не підтвердилася.

Друга – поспіх щодо виділення коштів на ремонт дороги (щоб не «згоріла» Субвенція) і реконструкцію колектору (щоб завчасно не сталося аварія) з метою жвавого введення в експлуатацію проїжджого шляху по вулиці Героїв України призвів лише до запуску процесу з освоєння бюджетних коштів, натомість аварійної ситуації уникнути не вдалось. Крім того, відкладається введення в експлуатацію самої дороги.

___________________

Підтримати